Romelia Călin
Până spre mijlocul secolului XX, alături de cânepa și piele, lâna a reprezentat mult timp unul dintre principalele materiale folosite pentru realizarea îmbrăcăminții în satele de munte. Astăzi, în zona Bran-Moieciu, tricotarea manuală a lânii sub formă de pulovere, veste, căciuli, mănuși sau șosete este un meșteșug practicat exclusiv de către femei, majoritatea în vârsta, și care își folosesc lucrul ori pentru uzul propriu ori pentru a-și crea o sursă de venit în condițiile unei pensii mici sau chiar absente.
Pentru a ajunge la firul cu care se lucrează tricotajele, lâna traveresează un proces de prelucrare prin toarcere, ce în trecut era realizat de către femei în propria gospodărie. În urma inovațiilor tehnologice, încă de la mijlocul secolului XX torsul a devenit o acțiune specializată a unor ateliere locale. Lâna se tunde de pe oi, se spală apoi cu detergent și se duce la mașinile de tors, unde este prelucrată sub forma unor fire subțiri numite drugi, ce pot fi ulterior transformate în fire mai groase numite sculeprintr-o nouă spălare adițională realizată de cele mai multe ori acasă. Apoi firele se tricotează cu ajutorul unor cârligesau ace pe baza unor modele:două pe față, două pe dos, năsturel,colaci– folosit mai ales la puloverele pentru bărbați sau frunzulițe.
Tot la mașini se și vopsește lâna. În perioada socialistă exista o vopsitorie mare la Brașov, dar marea majoritate a localnicilor își vopseau lâna în casă, cu vopsea Gallus. Până să apară pe piață vopseaua pentru uz casnic, vopsitul se realiza în casă cu vopsea naturală, obținută din diverse plante: coji de nuc pentru un maro închis, sfeclă roșie pentru roșu și foi de ceapă pentru maro.
Rodica Folea, din Peștera, una dintre localnicele care lucrează tricotaje pentru a le vinde turiștilor pe care îi cazează, descrie procedeul: “Speli lâna, o clatești bine, deci firele de lână. Poți să vopsești și lâna după ce ai spălat-o de la oaie. O vopsești și o duci așa vopsită la darac. Și atunci ți-o face numa.. ți-o prelucrează. Și îți iese culoarea respectivă. Dacă nu, iei fir de lână alb și ăla îl vopsea. Puneam un cazan cu apă, dădea apa în clocot. Eu vă spun de Gallus ca eu n-am vopsit cu foi de ceapă. Eu vă spun ce făceam cu vopseală de-asta de magazin. Deci încălzeam apă, când dadea în clocot apa luam vopseaua și o făceam cu un pic de oțet ca să nu se curgă. O frecam un pic cu oțet și pe urmă o turnam acolo. Doi pumni de sare. Și după aia luam și puneam firele de lână. Le suceam, le lăsam așa vreo 20-o juma de oră în apa aia și clocotea și pe urmă le scoteam la uscat. Dădeam cazanul jos de pe foc si o puneam la uscat. O luai, o faceai ghem și spor la treaba! Care cum aveam…”
Astăzi nu mai există mașini de tors în zonă, locuitorii care vor să-și prelucreaze lâna de pe propriile animale fiind nevoiți să se deplaseze până în zona Sibiului, unde se află cea mai apropiată mașină. Situația este cauzată și de scăderea valorii economice a lânei pentru care nu mai exista cumpărători. În prezent lâna este ori lăsată pe munte după ce este tunsă de pe animal, ori ținută în poduri în speranța unor zile mai bune când valoarea de piață îi va crește.
Situația din prezent este în contradicție cu modul în care lâna și prelucrarea ei în diverse forme era parte a vieții de zi cu zi, așa cum își amintește doamna Folea că se întampla în familia în care a crescut, la fel ca și în cam toate familiile din sat. Aveau oi, iar mama și bunica făceau haine din lâna tunsă de la acestea an de an. De la femeile cu care a copilarit a și învațat să lucreze. Cu ajutorul tricotajelor din lână pe care le realiza, doamna Folea și-a permis să își întrețină copiii la școală și la facultate, de-a lungul anilor 90 și la începutul anilor 2000, când uzina din Zărnești la care lucra a început sa aibă probleme și câștigurile familiei nu erau suficiente: “eu aveam tot copiii la școală, era cel mare la facultate și cel mic cred că dădea la liceu. […]. Pai trebuia să fac ceva să mă descurc cu copiii. Ziceam Doamne păi unul a făcut facultate, și unul să-l las să nu facă. Și ca fiecare părinte munceai așa ca să poți să te descurci. Chiar dacă stăteam eu noaptea. Pai știți cum făceam? Veneam de la uzină la 5, făceam mâncare, făceam ce mai aveam, și îmi luam acele și făceam câte un pulover, câte juma de pulover, și la un moment dat îmi era somn, da venea autocarul, știam că peste 2-3 saptamani mă duc în Ungaria cu puloverele, și îmi luam un lighean cu apă, mai îmi băgam un pic picioarele în ligheanul cu apă să mă trezesc. Și tot mai lucram. Aveam așa, îmi făceam planul, uite io în seara asta trebuie să fac atât ca să pot să mă descurc.”
Accesul la o piață de desfacere mai largă reprezintă o principală problemă pentru comercializarea tricotajelor. Turiștii veniți în zonă sunt principalii cumparatori ai tricotajelor realizate manual ce sunt vândute ori în cadrul târgurilor, ori informal în gospodariile celor care cazează turiști. Meșteșugaresele deplâng însa lipsa de interes a cumpărătorilor din târguri pentru produsele realizate manual din lână, de multe ori aceștia preferând importurile realizate cu captușeală sintetică ce trage ochiul,chiar dacă acestora le lipsește calitatea căldurii date de lâna naturală. De altfel, Miron Zecheru, cioban din Sohodol, Bran, și fost primar al Branului, explică scăderea valorii economice a lânii prin apariția fibrelor chimice, mult mai ieftin de produs: “Cred sincer că oile nu mai au viitor, sunt gata. Pe oi le-a distrus polimerizarea. Unirea artificială a celulelor. S-au făcut firele. Când s-a făcut prima dată polimerizare, s-a făcut polistirenul, ăla, scârțitoarea aia albă. Și de acolo a decurs de s-au făcut fel de fel de fire și fibre sintetice.”