Roxana Cuciumeanu
Din repertoriul obiceiurilor de iarnă care iau forma urărilor de belșug, unul dintre cele mai spectaculoase este Capra. Este un obicei care se desfășoară de Anul Nou. Elementul material specific recuzitei acestui obicei este masca de capră. Pentru confecționarea acesteia se folosea la origine un cap de capră lucrat din lemn și acoperit cu piele de capră sălbatică. Botul caprei era făcut de așa manieră încât clămpănea la acționarea acestuia cu o sfoară de către băiatul care juca capra. Ceata era formată din 5 băieți, fiecare având un rol diferit în desfășurarea colindului. În această scurtă scenetă, unul era cel care cânta la un instrument muzical, de obicei fluier, unul era stăpânul caprei, doi erau figuranți și unul juca masca. În timpul colindului avea loc un dialog între membrii cetei, în care se negocia prețul caprei, supusă unor ”probe” care atrag veselia participanților.
Gheorghe Gârțu, localnic din Moieciu de Sus, povestește despre situațiile amuzante generate de tocmeala pentru capră: „Păi tot din moși strămoși se învăța să joci capra, să o vinzi, unii o vindeau, unii o cumpărau, cânta la fluier ca să știe capra să și joace. Dar capra dacă se îmbăta, nu mai juca, noroc bun! Aia e. Era doi inși care avea monologul: „E de vânzare capra asta?”, „De vânzare!”, „Cât ceri pe ea?”, „Atât?”, „Atât!”, „Ce mai știe să facă capra?”, „Stă la muls?”. Dă să mulgă. Tu dădeai cu piciorul. „Păi nu stă că, uite, ceri atât preț, că nu stă” și nu știu ce. „Ce mai știe să facă?” „Să joace”. Ăla cântă din fluier, capra joacă. […] Frumos, era frumos cu capra, dar nu mai…”.
Urarea grupului de colindători se încheia cu cererea darurilor (de obicei, bani). În timpul desfășurării obiceiului se improvizau elemente care făceau să crească buna dispoziție și bucuria colindatului. Același localnic își amintește cu plăcere despre asemenea improvizații: „Făceam la capră, la clapa de jos… […] și dădeam gaură cu burghiul, partea de jos, cum ar veni falca de jos o făceam scăușată așa, știi, și în cap aici unde stătea capul ei și capul tău, cu gura, aveam un furtunaș la care-i dăduserăm gaură în capul de capră și venea să-ți dea de băut la capră. Înțelegi? Și-ți venea ție în gură. Adică capra, capra propriu-zis, tu țineai furtunașul în gură, beai tu. Știi? Că mulți, de exemplu, străini din ăștia: „Hai să dăm de băut la capră!” Dădea de băut la capră. Beai tu, că până la urmă te…., nu dădea la ăia care făcea cântecul, îți dădea de băut la capră, beai tu, lăsai să mai curgă și jos că te îmbătai și te făceai de minune. Știi? Că scoteai furtunul, îl dădeai pe lângă. Era un furtunaș micuț care… dar nu mai…”.
Obiceiul Caprei s-a păstrat, dar nu se mai practică în varianta veche. Pe de o parte, nu mai există ceata în forma descrisă mai sus, pe de altă parte masca de capră nu mai este făcută din materialele tradiționale (lemn, piele de capră sălbatică, coarne de țap). Instrumentele muzicale tradiționale folosite în trecut (mai ales fluierul) au fost înlocuite cu cele moderne (acordeoane, saxofoane).
O altă dinamică importantă vizează proveniența colindătorilor. În ultimii ani, cei care colindă cu Capra nu mai sunt localnici, ci locuitori din alte localități, vecine sau mai îndepărtate, ceea ce indică o alterare a funcționalității sociale a obiceiului la nivel intracomunitar. Elemente ale acestei dinamici a practicării obiceiurilor de iarnă sunt surprinse cu vagi nuanțe nostalgice de Gheorghe Gârțu: „Sunt obiceiuri, dar nu mai sunt cum erau înainte. Sunt, dar…, copiii așa mulți să fie. Uite, de exemplu, să zicem de Crăciun, cu colindatul, cu astea, știi. Păi ne duceam cu colindatul, ne duceam până noaptea târziu. Acu se duce la o casă, două, la neamuri mai mult, la neamuri, du-te la ăla, du-te la ăla, și gata. Dar ne duceam, eram toată noaptea, era numai copii pe drum, cu colindatul, cu capra, cu plugușorul, cu colindatul iară. De Crăciun, cu steaua. Păi cu steaua nu mai e, se ducea cu steaua, cânta cu steaua. Și acuma mai am steaua de când eram copil. Și capra la fel. Am un bot de capră, cu coarne de țap, cu toate minunile. E niște alea mici, de țap, am niște cornițe, niște alea cu panoplie. Și steaua și capra. Păi înainte cu capra eram o groază. […] Înveleam capul chiar cu piele de capră. Piele de capră sălbatică. Acu vopsește o țâră, pune nu știu ce, o nimica toată. De exemplu, acum un an, de revelion, nu am văzut pe nimeni cu capra. De la noi din sat. Mai vin țigani din ăștia de prin Moroeni, din partea astalaltă. Ăștia mai vin, dar nu vin localnici. Vin din altă parte, și cu colindatul, cu acordeoane, cu saxofoane, cu… […] Anul Nou, atunci te duci cu capra. De Anul Nou, când e Revelionul. Atunci te duci cu capra și cu plugușorul te duci sara. Cu plugușorul și cu capra în aceeași sară. Și cu o zi înainte te duci cu colindatul. […] Colindai. Anul Nou vine/Vi-l urăm cu bine/Bine cu sănătate/Cu noroc și spor la toate! Din astea. Noi vă zicem să trăiți/La mulți ani fericiți! Ăsta-i colindatul. [Ce primeau colindătorii] Da, bani. Numai bani. Dar la noi. În alte părți nu știu, le dădea gogoși, mere, pere, nuci. Nu se dă bani decât cu Bună dimineața lui Crăciun. Deci atunci nu se dă bani. Se dă din astea, dulciuri, eugenii, prăjituri, din astea, nuci. Înainte se dădea nuci, mere, ce avea omul. Acuma se dă din astea, prăjituri, că se întrece lumea: ce ți-a dat la casa aia? Păi mi-a dat așa… Ah, păi ditamai bogătanu’, n-a avut bani să-ți cumpere să-ți dea … Știi?”
Chiar dacă unele elemente din instrumentarul tradițional al practicilor de colindat au dispărut ori s-au diluat substanțial, obiceiurile sunt păstrate cu prospețime în memoria locuitorilor, continuând să facă parte din imaginarul tradițional al zonei.
Georgeta Stoica, Olivia Moraru, Zona etnografică Bran, Editura Sport-Turism, București, 1981.