Magda Crăciun
În Bran, Nina Ghinea încondeiază ouă de 45 de ani. A început să încondeieze în copilărie sub îndrumarea mamei și a bunicii, perfecționându-se treptat într-un meșteșug foarte răspândit în zonă, practicat cu multă îndemânare și vestit pentru motivele sale decorative în toată țara (în monografia lor despre această zonă, Stoica și Moraru (1981)[1] subliniază că meșteșugul este de origine străveche, pre-creștină, motivele cel mai vechi, ale soarelui, vârtelniței și pomului vieții, demonstrând legătura sa cu celebrarea echinocțiului de primavară; deși este un meșteșug răspândit în toată România, Branul este unul din centrele cu tradiție, meșteșugul dezvoltându-se mult spre sfârșitul secolului al XIX; în prima parte a secolului XX brănenii exportau ouă încondeiate în Europa de Vest și Statele Unite ale Americii; a rămas până în ziua de astăzi un meșteșug practicat de mulți localnici, în special femei).
Încondeierea presupune lucrul cu ceară de albine, diferite culori, fie obținute din plante, fie artificiale, și condeie de diferite mărimi cu ajutorul cărora se pot trasa linii mai groase sau mai subțiri (condeiul fiind un bețișor plat de lemn, care are la un capăt o minusculă pâlnie de cupru legată cu ață de cânepă prin care se scurge ceara fierbinte). Unui singur ou îi sunt dedicate câteva ore de lucru.
De la bunică, Nina a învățat o tehnică de încondeiere pe care astăzi o descrie ca fiind “tehnica veche”: întâi golește oul de conținut, cu ajutorul unui burghiu și a unei pompițe (pe vremea bunicii, precizează ea, ouălele nu se goleau de conținut), de obicei ouă de găină și de rață; apoi spală, degresează cu oțet și usucă oul; alege modelul în funcție de mărimea oului; urmează trasarea modelului ales cu ceară de albine înnegrită prin ardere, acoperind astfel spațiile care în modelul final urmează să rămână albe; scufundă oul în vopsea galbenă lichidă, îl scoate și usucă și apoi aplică alt strat de ceară peste spațiile care vor fi galbene; în funcție de câte culori folosește pentru decorarea oului, repetă succesiunea aceasta de operații pentru fiecare culoare; regula importantă este trecerea treptată de la culori mai deschise la cele mai închise, negru fiind de obicei ultima culoare în care scufundă oul. Paleta cel mai des folosită pentru modelele tradiționale include roşu, galben, alb şi negru. Ultimele două operații sunt încălzirea oului la flacără pentru a îndepărta ceara și lăcuirea lui.
Când încondeiază ouălele folosind “tehnica nouă”, învățată în Germania, primii pași sunt identici: golește oul de conținut, apoi îl spală, degresează cu oțet și usucă; alege modelul; desenează cu ceară neagră contururile și colorează cu ceară colorată într-o paletă foarte variată în funcție de modelul ales; la final nu mai îndepărtează ceara de pe ou, ci o lăcuiește.
Nina a adăugat modele proprii repertoriului tradițional de motive geometrice, zoomorfe şi florale. O comandă primită când participa la o expoziție la Muzeul Satului din Berlin —un vizitator al muzeului i-a cerut să îl reprezinte pe ou pe porcul său Maximilian—a fost sursa de inspirație pentru ouă încondeiate cu scene din viața rurală, de la cosit, săpat și arat la îngrijirea animalelor și torsul lânii. “Atunci mi-a venit ideea <hai să fac și carul cu boi>. Așa a lucrat tata, cu carul cu boi, era muncitor forestier şi lucra la pădure. Și am avut mare succes cu carul cu boi. Am făcut de atunci sute de exemplare.” Desenele Ninei prezintă cotidianul satului, cel real în care trăiește ea și cel imaginat de ea plecând de la poveștile din familie și amintirile din copilărie.
[1] Stoica, Georgeta și Olivia Moraru (1981) Zona Etnografică Bran. București: Editura Sport-Turism.