Magda Crăciun
“Nu există cioban fără bâtă”
“La oi nu stai cu mâinile goale. Și dacă te duci după urs, și dacă te duci după lup, nu te poți duce cu mâinile goale. Ce faci? Îl apuci de coadă? Trebuie să ai bâta. Asta e pușca. Veniseră o dată unii, erau niște ofițeri, pe vremuri, o dată am avut eu întâlnirea asta, niște discuții cu ăștia. Și zicea: <dă-mi și mie puțin bățul.> Și am zis: <băi, dă-mi și tu pistolul.> Asta e pușca mea, cum să ți-l dau? Bățul și câinele nu se vinde.”
Miron Zecheru (cioban, Sohodol)
În reprezentarea sa cea mai comună, versiunea statică, ciobanul contemplă natura sprijinit în bâtă (numită și băț sau ciomag). În versiunea dinamică a acestei reprezentări, bâta este folosit ca armă de apărare împotriva celor care îl atacă, oameni sau animale. Bâtei i se pot da și alte utilizări, de la obiect pentru dirijarea animalelor la toiag folosit în timpul mersului pe un teren accidentat, de la material pe care pot fi inscripționate simboluri până la marcator de status social și profesional.
Bâtele se confecționează din lemn de corn[1], preferat pentru duritatea sa deosebită (duritatea variază însă în funcție de zona în care cresc copacii, zona muntoasă, cu condițiile sale climatice mai aspre, sporind duritatea lemnului).
O tehnică de manufacturare—folosită de un meșteșugar întâlnit la un târg din Bran—include următoarele etape, realizate în timp, relativ încet:
– alegerea unei bucăți de lemn potrivite, fără noduri (crengile cornului sunt de obicei contorsionate, așa că potrivit în cazul acesta se referă mai degrabă la evaluarea potențialului crengii de a se transforma, prin încălzire, într-un ciomag drept);
– lăsarea lemnului la uscat în aer liber sau grăbirea procesului de uscare prin pârlire sau afumare;
– decojirea;
– îndreptarea lemnului prin încălzire;
– conturarea căpătului mai gros de sus (măciuca);
– șlefuirea cu ajutorul unor instrumente diferite, briceag, rașpel, ciob de sticlă și hârtiei de șlefuit (șmirghel);
– ungerea sa cu ulei pentru protejarea și mărirea rezistenței lemnului, uleiul de transformator fiind preferat de meșteșugarul întâlnit în Bran pentru modul plăcut în care îngălbenește lemnul;
– și, ultima etapă, atașarea unei verigi de metal la partea care urmează să fie sprijinită pe pământ, pentru a preveni alunecarea în timpul mersului și tocirea lemnului.
Bâta poate fi lăsată simplă, decorată cu diferite modele sau inscripționată cu nume și date. Colecția de bâte a lui Miron Zecheru[2], un cioban de 72 de ani din satul Sohodol, comuna Bran, unele aflate în posesia sa de 30 de ani, include bâte din toate aceste categorii. Cele mai multe sunt decorate cu motive solare, florale și animale, folosite și pentru împodobirea iilor sau a ceramicii, și au fost cumpărate de-a lungul anilor din târgurile locale. Pe câteva le-a făcut chiar el, decorându-le cu briceagul în momentele sale libere.
[1] Și Ioan Moșoiu (1930), în monografia sa Branul și Cetatea Branului. Monografie istorică – geografică – turistică – pitorească – descriptivă (Editura Asociației Turing-Clubul României, p. 50), menționează lemnul de corn ca fiind cel preferat de ciobanii din zonă.
[2] Miron Zecheru este un cioban aparte, fost director al școlii din Sohodol, fost primar al Branului, un om care a reușit să combine aceste ocupații foarte diferite de-a lungul vieții sale.