Maria Rădan-Papasima
Zice-se că un sărac s-a rugat de Dumnezeu să-i dea ceva să se scape de sărăcie și Dumnezeu i-a dat o oaie. A venit cu oaia acasă și zice: „Sărăcie, dă-te mai încolo, să-mi pun oaia”. După aia a trebuit să o tundă: „Sărăcie, dă-te mai încolo, să-mi pun lâna”, pe urmă oaia a fătat: „Sărăcie, dă-te mai încolo, să-mi pun mielul”, pe urmă a muls-o: „Dă-te încolo, să-mi pun laptele”, a făcut brânză: „Dă-te încolo, să-mi pun brânza”. Sărăcia zice: „Păi nu mai am unde să stau!”. „Ieși afară! N-am treabă, asta mi-o dat-o Dumnezeu”.Cu oaia și-a scos omul sărăcia din casă.(Miron Zecheru, cioban, Sohodol, Bran)
Oile sunt o prezență ubicuă în zona Bran-Moieciu, unde aproape fiecare gospodărie are măcar câteva exemplare, iar în unele cazuri câteva zeci sau chiar sute. Acest lucru pare greu de crezut în perioada verii, când rar poate fi zărită vreo oaie dincolo de porțile localnicilor. Creșterea oilor este o activitate care depășește însă cu mult granițele satelor și grija pe care le-o pot purta proprietarii. Cel puțin patru luni din an turmele sunt duse în munte, la pășunat, de către ciobani care trebuie să aibă o cunoaștere aparte a nevoilor și “pretențiilor” oilor.
„- Ce înseamnă să fii un cioban bun? Ce trebuie să faci bine?
-Un cioban bun, adică să știi meserie. Și oaia are pretențiile ei. Trebuie să o cureți, trebuie să o mulgi, să o duci la mâncare. Sau și în stână dacă rămâi să faci o brânză, trebuie să fii lângă ea. Și dacă la oaie, la 25 de metri nu ești lângă ea, nu mai e a ta. Trebuie sa fii să o hrănești, să o duci la apă, să o duci la mâncare, să o cureți.” (Geo,cioban, Sohodol)
Plecarea oilor la munte are loc în preajma zilei de 1 mai – un pic mai devreme sau mai târziu, în funcție de cât de prielnică este vremea și de modul în care și-a organizat păstoritul fiecare șef de stână sau „stăpân de munte”. Stăpânul de munte este cel care ia în arendă de la administrațiile locale zonele folosite pentru pășunat. El poate fi cioban, sau doar un antreprenor care angajează ciobani și alți lucrători la stână, care asigură păstoritul, prepararea brânzei și paza animalelor. Proprietarii de animale plătesc o taxă pentru fiecare oaie luată la stână iar ciobanii opresc ca plată și o parte din produsele preparate. Întoarcerea oilor are loc la sfârșitul lunii septembrie – începutul lui octombrie, atunci când ele au stat doar pentru vărat. Proprietarii care nu au pășuni sau suficient fân pregătit toamna pentru a-și hrăni oile, le pot trimite mai devreme la stână, la primăvărat, și le pot lăsa o perioadă mai lungă în grija ciobanilor, după 1 octombrie, la tomnat. Primăvara și toamna vremea nu este prielnică pentru dusul oilor pe pășunile alpine și ciobanii țin stânele mai mult la poalele munților sau la câmpie. Distribuirea animalelor către aparținători la finalul perioadei de pășunat este cunoscută sub numele de “răvășitul oilor”. Odată cu întoarcerea animalelor, proprietarii primesc și produsele preparate la stână, în jur de 4 kilograme de brânză și 1 kilogram de urdă pentru fiecare oaie. Cioban de mai bine de 20 de ani, Miron Zecheru povestește cum s-a transformat această convenție pe parcursul anilor, fiind influențată de diferitele regimuri politice, dar și de măiestria ciobanilor.
„Pe vremuri se zicea că o oaie face 10 kile de brânză. Acu’ s-a ajuns, le mai dă 4 kile de brânză. A tot scăzut. 4 kile de brânză și 1 de urdă. Pe perioada 1 mai – 1 octombrie. Se dădea 7-8 kilograme. După aia s-a pus un impozit, trebuia să dea brânză stăpânul de munte la ICIL[1], era cotă, dădea 3 kile de oaie, pe timpul lui Ceaușescu. A scăzut de la 10 kile la 7. După aia la 6, după aia a venit unii, a ajuns la 4 acuma. Atât mai dă. Drept e că nici nu mai sunt ciobani care să le pască în așa fel încât să facă o oaie 10 kile de brânză. Nu mai sunt.”(Miron Zecheru, cioban, Sohodol)
Un lucru important de știut pentru ciobani este că în perioadele mai reci, dinspre primăvară și toamnă, oile trebuie ținute la adăpost, în pădure. Acest lucru influențează productivitatea lor, deoarece înfrigurate, animalele ar consuma energia pentru a se încălzi, și ar da mai puțin lapte.
„Până la Sânpetru oile trebuie ținute mai în pădure, mai la adăpost, că trebuie să le mulgi și trebuie să faci, și-s reguli care acu’ nu se mai țin. Și de unde mai vrei 10 kile de brânză? Bătrânii nu scoteau oile din pădure până la Sf. Petru. Deci strunga era în pădure la adăpost. Să-i fie cald. Că dacă i-e frig, animalu’ cosumă energia nu pentru făcut lapte, pentru organism.” (Miron Zecheru, Sohodol, Bran)
Într-o turmă, oile mulgătoare – cele cu lapte, sunt de regulă separate de cele sterpe. Mieii mai măricei sau cârlanii sunt și ei ținuți într-un cârd al lor iar de multe ori nici nu ajung la stână, fiind păstrați în gospodărie. Mieii rămași acasă sunt ținuți pentru consum, hrăniți mai bine și îngrijiți cu mai multă atenție, așa cum explică familia Blaj din Măgura: „mielul nu se dă la cârd. Eu am islaz în bătătură și îi țin aici, îi îngrijesc eu, îi bibilesc, le dau porumb”.
Înainte de a fi trimise la stână, oile sunt tunse. Miron Zecheru își amintește cum în trecut lâna era atât de valoroasă, încât erau bătrâne care umblau prin sat pe unde treceau turmele de oi și adunau lâna prinsă în sârma gardurilor, pe care o torceau și își făceau șosete. Tot atunci, mai erau și ciobani care credeau în superstiții, iar dacă oile lor lăsau lână agățată prin garduri, o strângeau pentru că umbla vorba că “dacă-ți fură unul un pumn de lână de la oi, ți se prăpădesc oile”. Odată cu apariția și răspândirea textilelor din fibre sintetice, interesul pentru lână a scăzut iar în prezent proprietarii de animale se plâng că îi costă cam la fel de mult tunsul oilor cât câștigă apoi din vânzarea lânii.
După tuns, oile sunt însemnate, astfel încât fiecare proprietar să-și le poată recunoaște și recupera la întoarcerea din munte: „primăvara, când oile merg la strungă, le pune dangaua. Ce înseamnă: cu o vopsea încinsă, bagă în vopseaua aia un semn, o rotogoană. Și oaia fiind tunsă, se prinde. Asta pentru că dacă s-ar întâlni zece cârduri de oi pe drum, fiecare stăpân își are semnul lui și își cunoaște oile. […] Fiecare om când pleacă cu ele la strungă le știe ce semn are. Și acolo ai să zicem patru sterpe și ți le cănește cu o vopsea diferită. E o vopsea verde și una maro să zic. Și tu când te strângi cu toții acolo, zici bă ale lu ăla are o ștanță și tu îți faci alta, ca să nu ție le încurce la răvășit.” (Elena Blaj, Măgura)
O altă tehnică de însemnarea a oilor este preducitul, compostarea urechilor: „Oile noastre, dar și cele ale altora, au semnul lor, în ureche: teșeală, preducea, furculiță… Sunt multe. Le taie din ureche. Unu are preducea de stânga, unul de dreapta, unul are două… Altul are furculiță sau teșeală, adică le taie din ureche într-un anumit fel.” (Elena Blaj, Măgura)
Pentru neinițiați, toate oile dintr-o turmă sunt la fel. La Bran, însă, ciobanii adevărați știu să le distingă nu doar după însemnele făcute de proprietari, ci după săbaș.
„- Ce e săbașul?
– Mutra oii, aia e săbașul. Când s-a prosit lumea, a inventat crotalul [n.n cercel metalic inscripționat, pentru marcarea animalelor], și-l ia după număr. Și au devenit și oile ca pușcăriașii, le ia după număr. Înainte era rușine să nu-ți cunoști oile. Eu am cunoscut oameni care 1000 de oi cunoșteau. Dacă îi arătai oaia asta acuma: “uită-te mă, la ea”. Se uita la ea. Și i-o arătai la anu’, o băgai într-un alt cârd de oi. Și ăla zicea: “asta mi-ai arătat-o acu’ un an.” (Miron Zecheru, Sohodol, Bran)
Ciobanii cu vechime din zona Bran-Moieciu descriu oieritul ca pe o vocație, vorbesc cu pasiune despre această activitate și dovedesc o cunoaștere impresionant de nuanțată cu privire la natura oilor și la nevoile lor.
„La oi, trebuie să le cunoști tainul, unde le duci că sunt destule locuri rele și oile mulgătoare se strică dacă le-ai dat pe un loc rău, se răsucesc. Se strică la uger. Nu mai are lapte. Locul terenul, pământul e în sec, loc sec. Aveam una o dată și se ducea din cârd un răzor mai sus eu am văzut-o și le-am zis la băieți, bă p-aia mâine n-o mai mulgeți o să vedeți. Și așa a fost că s-a stricat. A dormit pe răzorul ăla acolo pe locul rău și gata, a pierdut laptele.” (Ion Pucheanu, stăpân de munte, Sohodol).
Activitatea la stână ține din zori și până noaptea târziu: ciobanii se trezesc la 4:30 și mulg oile, mănâncă și pornesc cu turma la păscut, se întorc iar la stână în jurul prânzului, pentru o pauză de masă și un nou muls, și pleacă din nou cu ele “laînsărat”, la pășunatul de seară. Când se întunecă, revin la stână pentru masa de seară, apoi se culcă, însă somnul lor nu poate fi nici prea adânc și de multe ori nici prea lung: „de vine, vine ursul, vine lupul, nu te poti odihni, adică săte bagi să dormi să zici mă gata până mâine la 8 eu sunt liber. Nu poți, că te pui o juma de ora jos și vine ursul.” (Geo, cioban, Sohodol)
Atacurile urșilor și lupilor nu sunt singurele dificultăți pe care le întâmpină un cioban: lupta cu singurătatea, perioadele foarte lungi departe de casă, care de multe ori duc la imposibilitatea de a întemeia o familie, sunt poate cele mai grele încercări. Aceste încercări pot fi trecute doar de cei care au o adevărată pasiune și înclinație pentru această activitate, iar astfel de oameni, din spusele locuitorilor din zona Bran-Moieciu, par a fi din ce în ce mai rari.
„[Ciobănia] e ca o artă. Dacă nu ești născut să cânți la vioară, n-ai să cânți. Dacă nu ești născut să fii cioban, n-ai să fii, orice-ar fi. Îl vezi că n-are îndemânare, n-are chef, n-are… zdrăngăne mulți la vioară, dar Enescu a fost numai unul. Înțelegeți? Asta-i și cu ciobănia. Și nu se mai nasc [ciobani].” (Miron Zecheru, Sohodol, Bran)
[1]Întreprinderea pentru colectarea și industrializarea laptelui.