Roxana Cuciumeanu
Șezătoarea, una dintre instituțiile sociale specifice comunității țărănești, a constituit un context sociocultural important în viața satului, un obicei de a se întruni la o anumită gazdă din sat fete și femei care desfășurau diferite activități casnice însoțite de un întreg spectacol. Șezătoarea se organiza în zilele de lucru, începând de la înserat până la miezul nopții, în spațiul interior domestic, pe perioada iernii. Întâlnirile aveau loc la intervale regulate (o dată pe săptămână sau mai rar). Activitățile desfășurate în cadrul șezătorii erau pregătirea lânii pentru țesut, scărmănatul lânii, torsul, împletitul, cusutul, fiecare aducându-și lucrul de acasă. La șezătoare, femeile munceau, glumeau, mâncau, beau, jucau și cântau. Practicile narative erau definitorii pentru acest tip de cadru comunitar: femeile spuneau ghicitori, povești, snoave, glume, strigături. Activitatea de muncă (funcție economică) era însoțită de o componentă de comunicare interpersonală importantă în cadrul grupului de lucru (funcție socială), având rolul de a întări și rafina sentimentul apartenenței la comunitate, pe de o parte, și de a exercita un anumit control social, pe de altă parte. Discuții pe teme legate de viața cotidiană în comunitate erau o constantă în cadrul acestor întâlniri, reflectând totodată spiritul critic ascuțit al comunității. Discuțiile purtate aveau frecvent un caracter intim, privat și presupuneau o dimensiune evaluativă importantă.
Ana Colțea din Măgura își amintește despre cum se organizau șezătorile în perioada tinereții: „Iarna la șezători. Ne mai adunam la șezători, uneori era lume mai multă, uneori era mai puțin. Și la șezători se torcea, se cosea la ii, la cămăși. Cinci, șase [femei]. În alte locuri, mai multe. Depinde, că erau mai departe. […] Torcea la cânepă, la lână, țesea la război. [vorbeau] Despre toate alea din sat. Că uite vecina a făcut așa, cutare a făcut așa, și asta era. […] Unele știa să cânte, eu n-am știut să cânt, n-am avut voce. De cântat. […] Eei… poate și la o lună. Depinde. Nu ne-adunam, că eram departe, vezi, seara când te-adunai în casă, și lucram la lampă, nu la bec. Seara. Nu ziua. Seara, după ce te adunai de-afară, seara”.
Astăzi nu se mai organizează șezători, principala cauză fiind, după cum povestește Eugenia Tătaru, țesătoare din Sohodol, lipsa de timp și absența tinerilor. În fragmentul următor, extras din interviul realizat cu Eugenia Tătaru, sunt descrise practicile specifice acestei instituții comunitare: „Veneau vecinii… în ultima vreme lucram la pulovere din acelea, făceam lâna caier și făceam role și lucram la pulovere croșetate de mână, așa… și când țeseam, la fel, veneau vecinile, făceam gogoși, făceam… și-apăi ne povesteam, una un banc, una o poveste, ce s-a întâmplat, ce-a făcut, ce… poate a vorbit cu un băiat, nu i-a mai plăcut de el să țină legătura…, ca la șezătoare. Nu știți cum e?… O dată venea la mine, altă tură mergeam la vecina, când ne adunam vreo trei-patru inse, tot pe rând așa, pe urmă iarăși… Unele torceau firul de lână, că înainte se torcea, dar eu nu prea pot să torc, doar să îndrug… așa, vă dați seama, făceam gogoși, țuică fiartă, ca la șezătoare. Era foarte frumos și era… omul era mai liniștit, nu era atât de stresat, atât de… acum nu știi ce să mai faci, nu se mai ajunge timpul nici să mori. Da, ca la șezătoare”. (Eugenia Tătaru, Sohodol, Bran)
Dinamica în timp a acestei practici reprezintă un indicator al unui proces mai amplu de individualizare, înțeles în sensul dezintegrării unor forme tradiționale de sociabilitate specifice comunității țărănești. Astăzi nu se mai organizează șezători, astăzi se povestește despre șezători. Practica a fost înlocuită cu narațiunea despre practică, cu reprezentarea acesteia. Narațiunile despre șezători presupun adesea un scenariu care cel mult poate sugera contextele originare ale practicii.