Romelia Călin
Ce este considerat astăzi costumul tradițional zonei Bran-Moieciu are multe elemente în comun cu porturile populare din zonele învecinate, este bazat pe îmbracămintea sătească specifică sfârșitul secolului XIX – începutului secolului XX și este într-o bună măsură și un produs al etnografiilor din perioada interbelică.
La femei, costumul se compune din ie și fotă, prinse la mijloc cu un brâu. Fota, considerată atât de localnici, cât și de etnografi ca specifică regiunii Branului, este largă, cu doua pulpene ce se petreceau una peste altași cu spatele negru și creț. Fota era facută din lână, mai ales în timpul iernii, sau din alte materiale, cum ar fi arniciul– un tip de bumbac răsucit, și cusută cu mătase, de obicei în culori cum ar fi alb, galben și roșu, mai ales pe partea care se purta la suprafață. În funcție de anotimp peste ie se îmbrăca o vestă din stofă groasă numită leibarică. Pe cap se purtau ștergare de pânză, în zilele obișnuite, sau de borangic de sărbători. Costumul bărbătesc este compus din cioareci, un fel de pantaloni albi din lână și fără buzunare, cămașă strânsă la mijloc cu un brâu de piele numit șerparși, în funcție de anotimp, leibărică sau zechioi– o haină groasă din stofă. Culorile și modelele broderiilor sunt însă extrem de variate ținînd foarte mult și de preferința personală. La ii culorile broderiilor considerate specifice pot fi lucrate în vișiniu, roșu, negru, albastru sau în combinații de culori: vișiniu cu roșu, negru cu roșu, maro cu galben, kaki cu auriu, negru cu alb. Modelele sunt variate și ele, atât florale cât și geometrice. În trecut iile se făceau în casă de către femei cu materiale produse în gospodăria proprie. Pânza era țesută la război, din cînepă sau in, apoi cusută de mînă cu acul în diverse modele. Însă cu timpul materialele folosite s-au diversificat apărând bumbacul, borangicul, firul metalic, mătasea. În perioada comunistă realizarea costumelor populare a devenit o activitate specializată a cooperativelor meșteșugărești.
Aurelia Iosif, din Poarta, nu a purtat ea însăși prea des costum popular, dar își amintește cu nostalgie și afecțiune mai ales costumele părinților. În primul rând pe cel de mireasă, al mamei, ce data din anii ’40: “de mireasă cel mai mult pe gaben se facea. Mama mea a avut un costum de mireasa, ia cu galben, si peste cusătura aia cu mătase se puneau niște fluturași ziceam noi… ca niște paiete. Dar mici, mărunte, mărunte, și erau foarte cusute, foarte încărcate. […] Și paietele alea fiecare era cusută, că noi când eram mici, mici ne omoram să furăm paiete de pe mânecile astea.” “La bărbați erau cioareci albi, sau pantaloni drepți” povestește doamna Iosif . “Se făceau dintr-o dimie, o stofă de lână albă. Alb de-ăsta natural, nu alb de-ți ia ochii. Și se făceau drepți și deasupra aveau o cămașă, aici în spate încrețită, în față dreaptă, pe jos lucrată ori cusută cu râuri de-alea…noi așa ziceam cusută cu râuri. […] Cu modele, cusută cu acul cu modele mici. Sau făcută cu broderie spartă și cusută broderia aia peste…așa… nu era mult, era așa o bucățică. Și cusută aicea pe piept. Aicea tot așa se lega cu șnur, sau se încheia până aicea și avea șnur și un guler pătrat.” Doamna Iosif își amintește râzând că dura aprope o zi întreagă să calce asemenea cămăși datorită faldurilor pe care le aveau la spate.
Ana Colțea, de 96 de ani din Măgura, își amintește, pe de altă parte, cum pe lângă festivitățile organizate de sărbători, cum erau balurile unde se mergea la joc în sat, sau nunțile, unde a mers îmbrăcată în costum popular, în anii ’30, cînd era elevă, copiii mergeau la școală îmbrăcați în ceea ce se numea atunci portul național: “ne-am dus și la școală așa.. îmbrăcate național ne duceam, că așa era portul atunci”. Astăzi doar copiii la serbări sau membrii ansamblurilor de muzică și dans folcloric mai îmbracă portul popular. Marea majoritate a localnicilor și-au vîndut sau și-au dat costumele, deoarece spun că oricum nu mai au unde să le îmbrace.
Nicoleta Scânteie, din satul Peștera, și-a trimis ambii copii să învețe dansuri și cântece populare, una dintre puținele activități extra-curiculare la îndemâna în satele din zonă. Costumele populare cusute în anii ’70-’80 de către mama dânsei, o artizană locală specializată în cusutul iilor și al costumelor, au fost păstrate în primul rând din necesitate, ca îmbrăcăminte de scenă pentru copii. Acestea sunt cusute manual, pe pânză cumpărată din comerț, dar cu modele despre care Nicoleta Scânteie spune că sunt specifice zonei: trandafirul cu frunză realizat cu paiete galbene și aurii. Doamna Scânteie subliniază că acestea sunt modele noi, dar totuși lucrate tradițional. Odată cu revalorizarea costumului popular prin comercializarea sa în cadrul dezvoltării turistice a zonei, doamna Scânteie a devenit conștientă de valuarea de patrimoniu a costumelor sale, mai ales în contradicție cu ceea ce există de vînzare pe piață, în târgul din centrul Branului, unde ii produse de cele mai multe ori industrial sunt comercializate turiștilor drept produse autentic tradiționale din zonă: “Astea mai mult de 30-35 de ani n-au. Deci nu-s vechituri. Vechituri, ce-au fost […] drept să-ți spun le-am și aruncat că n-am știut c-o să vină vremuri și se valorifică. […] Păi le-am păstrat că le-am dat la copii. Așa, dacă era după mine și n-aveam copii poate că le vindeam, c-au venit și caută. Da’ nu se merită. Că nu mai putem face. […] Și ce găsiți acuma prin magazine, să știți că-s fake-uri….Nu gasești de-astea în magazin. Găsești tot felul…că acum e și chinezariile…E și păcat să vinzi astea.”
Unii dintre localnici, cei care își amintesc cu câtă dificultate se cosea de mână o ie, deplâng moartea și devalorizarea acestui meșteșug. Emilia Puțilă, din Sohodol, a purtat ultima dată costum popular la nunțile copiilor, în urma cu mai bine de 10-15 ani. Era atașată de costum deoarece îl cususe mama sa, iar doamna Puțilă văzuse cât de dificil este tot procesul. A hotărât, însă, să-l dea pentru că nu îi mai vedea utilitatea: “ce să fac cu ele? Să mă-ngroape cu ele?” Astăzi nimeni nu prea mai poartă costum tradițional, iar generația tânără nu este interesată de așa ceva. Preoții sunt cei care uneori mai încurajează localnicii să vină îmbrăcați la slujbe în costum național,dar mulți oricum nu le mai au. “Le mai luam, când eram mai tânără. […] Acuma nu prea se mai îmbracă. Fiecare cu rochițe, cu mai și…cu d-astălalte. Nu mai e timpul acuma să se-mbrace. Acu’ la câte-o nuntă rar mai vezi așa ceva. Și doar e popa ăsta care…așa le place să se ducă lumea îmbrăcată național. Le zice mereu. Da’ se duce? Nu. Nu se mai îmbracă. Rar. Nu le mai place. S-a lăsat portul ăla. Nu știu de ce, doar a fost frumos. Chiar frumos era. Să vezi pe cineva….[…] e de câțiva ani buni de când nu mai e. Nu știu de ce nu le mai place la tineret. E și scump. Și nu se mai prea țese, să se facă fota asta…nu mai țese bătrânele care erau odată. Și nu mai găsești mătasea asta albă.”
Radu Frunteș de la muzeul etnografic din Șirnea, unde sunt expuse mai multe tipuri de costume populare din zonă, se luptă pentru a demonstra valorea simbolică a acestor elemente de patrimoniu: “Tot ce vedeți este cusut de mâna femeilor de aici din sat. Aveau patru clase, sau șapte, nu liceu, nu facultate, nu masterate, nu doctorate, nu nimic. Un doctorat în folclor să coasă o ie! Cu acul. Ce migală! […] Și nu-i pacat să se piardă? E păcat! Dar nu lăsăm să se piardă! Cât putem ținem!”
Astăzi portul popular s-a transformat în discursul public mai degrabă într-un obiect de patrimoniu, valorizat ca reprezentativ pentru tradițiile și autenticul asociate cu satele din zona Bran-Moieciu. Însă pentru locuitorii zonei această revalorizare actuală implică și o aducere aminte cu nostalgie și afecțiune a unei perioade din copilăria lor. În plus, încurajarea transmiterii costumelor de la bunici la nepoți are potențialul de a deveni în fapt un mod de păstrare și transmitere, nu atât a unor tradiții autentice (sau nu), cât mai ales a unei memorii de familie.