Magda Crăciun
În monografiile etnografice despre zona Bran-Moieciu[1], îmbrăcăminții tradiționale a ciobanilor îi este dedicată o rubrică aparte: datorită ocupației care presupunea petrecerea unui timp îndelungat în aer liber, indiferent de anotimp, ciobanii aveau în garderoba lor și alte piese vestimentare decât ce purtau în mod obișnuit bărbații din mediul lor social. Miron Zecheru[2], un cioban din Sohodol, povestește că nu până de mult era o rușine ca ciobanii să se vaite că au de îndurat vitregiile vremii. Cei care o făceau totuși erau dojeniți: “<bă, dacă nu îți place ploaia, vorbește tu să șindrilească cerul!> Cu șindrilă, cu acoperiș [râde]. Dar nu se poate șindrili cerul. Trebuie să fi pregătit.” Piesele vestimentare tradiționale specifice ciobanilor erau gluga dintr-un tip de stofă groasă numit dimie, un obiect destinat nu doar acoperirii capului ci, după nevoie, și transportarii alimentelor; și sarica, un cojoc din piele de oaie, cu părul pe exterior, lung până în pământ, fără mâneci, în care se putea dormi sub cerul liber, inclusiv în nopțile geroase de iarnă.
Aceleiași nevoi a ciobanilor de a purta haine groase îi răspunde astăzi un croitor-cojocar din Sohodol, comuna Bran. Gheorghe Puțilă oferă clienților săi pantaloni dintr-un postav gros numit dimie, special croiți pentru a fi purtați cu bocanci, o croială numită “pană” pentru a semnala îngustarea pantalonului de la genunchi în jos. Din același tip de postav confecționează veste și le căptușește cu blană de miel. În plus, Gheorghe produce, cu ajutorul mașinii de țesut, pulovere de lână și confecționează căciuli din blană de miel. Succesul acestor produse printre ciobanii din zonă este garantat de materialele naturale, grosimea și trăinicia hainelor.
Gheorghe a învățat croitorie și cojocărie ca ucenicul unui meșter din satul său și a început să lucreze pe cont propriu de la vârsta de 14 ani. De-a lungul anilor, a făcut o gamă mai largă de produse, inclusiv pantaloni pentru cizme înalte și costume bărbătești. Însă în ultimul timp s-a specializat în haine pentru cei care petrec multă vreme în aer liber, în zona aceasta ei fiind în primul rând ciobanii. “Cei care au nevoie de haine din astea, deja mă cunosc și mă caută ei”. Pentru ciobani, funcționalitatea hainelor este importantă, însă la fel de importantă este estetica lor, hainele produse de Gheorghe integrându-se într-un stil vestimentar specific ciobanilor de aici, cu croiuri, culori și materiale distinctive (vezi photo).
În zonă, pieile de miel sunt o materie primă ușor de procurat. Gheorghe le argăsește singur, ținându-le în jur de două săptămâni în contaneire unde sunt curățate natural printr-un proces de fermentare a unui amestec de sare și tărâțe. Cu pieile acestea căptușește vestele din postav. Tot din piei lucrează și căciuli, o altă piesă vestimentară mult folosită de ciobani. Le lucrează într-o tehnică descrisă de el ca fiind simplă, atât de simplă încât “oricine poate face o căciulă!”. “Se ia tiparul”, explică el, “se taie patru bucăți cu un cuțit sau cutter, pentru a nu tăia și părul și a nu lăsa cusăturile ulterioare vizibile. Apoi se trage la mașină si e gata! ”. În ultimii ani a confecționat mai ales căciuli “țărănești” (vezi photo), pentru că modelul acesta se cere în zona Branului. Gheorghe are tipare și poate confecționa la cerere și alte tipuri de căciuli, de pildă căciuli cu bordură, un model unguresc.
În mod similar, lâna este o materie primă la îndemână în această zonă. Cu o excepție, lâna neagră de la oaia țigaie: “Lână se găsește, dar nu ce îmi trebuie mie. E mai greu cu lâna asta neagră, merg din poarta în poarta pentru un kil, două de așa lână. [..] Într-un timp nu era căutată lâna și oamenii, ciobanii, le-au distrus. E și o chestie de a-ți place. Când vezi o oaie neagră între o sută de oi albe, nu dă bine.” Odată adunată, lâna este spălată manual și uscată în gospodăria lui, un procedeu asemănător spălării rufelor. O parte este dusă la ateliere mecanizate care prelucrează lâna în firele din care va țese puloverele, iar o altă parte este transformată într-un alt atelier în postav din care va confecționa vestele și pantalonii. În ambele cazuri, lâna nu este vopsită, puloverele și stofele din atelierul său păstrând culorile naturale ale lânii din care au fost confecționate, alb, gri, maro sau negru. “Eu dacă aș face ceva vopsit, aș ieși de pe piața asta! Ciobanii nu ar cumpăra așa ceva,” subliniază Gheorghe.
Miron Zecheru, care poartă haine ca cele manufacturate de Gheorghe Puțilă, confirmă ceea ce subliniază croitorul-cojocar. Un cioban petrece mult timp în aer liber, iar stofa și tricotul de lână densă, prin care apa nu trece ușor, îl protejează și îi oferă confort termic. În cazul în care hainele se udă, lâna vopsită ar crea probleme, vopseaua putând să iasă și să murdărească pielea și restul hainelor.
“Ăștia-s nemaipomeniți”, povestește Miron despre pantalonii săi din dimie:
Ăștia te plouă o zi întreagă și nu ești ud, domne’. Doar atât trebuie să ai grijă să nu te dai lângă foc. Deci să nu te pui să te usuci lângă foc. Când s-au încălzit, apa de la exterior intră înăuntru și numai decât simți izmenele ude. Da’ am zis să-i mai păstrez, am luat câte o salopetă de-asta. Ăia [arată spre salopetă] poți să-i usuci lângă foc, se usucă, dar ăștia nu. Eu cu din ăștia sunt acasă, cu din ăștia mă duc și în Râșnov, și …Nu am treabă. Dar acum nu mai poartă. A ieșit modă, oamenii umblă cu din ăia, blugi. Păi la prima ploaie picătura e întâi pe piele, după aia e pe pantalon. La mine dacă mă plouă, o oră n-am nici o problemă. O oră!
În tinerețea sa, Miron a învățat de la un cioban bătrân cât de importantă este lâna și cât de utilă purtarea unor straturi succesive de haine:
O dată eram în cizme de cauciuc și un bătrân… Să fi fost acum vreo 50 de ani, 45 de ani. Eu eram către 30 de ani. Și aveam cizme de cauciuc în picioare. Și tremuram într- o dimineață… Era o brumă și era un frig… Eram trei inși, toți în cizme de cauciuc. În alea transpiri, ești ud, și dacă era și frig….Te ia cu frig, că cizmele de cauciuc nu țin de cald… Și moșu râdea de noi. Și noi am zis: <Da, mă nene, râzi, dar dacă trecem prin gârlă mata cum faci? > Și zice: <hai să trecem prin gârlă și să vedem care e ud dincolo. Eu nu sunt ud dincolo> Și ne-a explicat bătrânul. El avea opinci. Și opinca… cât e de înaltă? Atât [arată câțiva centrimetri] Dar avea trei rânduri de obiele, obiele făcute din lână, groase, lucru ca lumea. Și zice: <Am trei rânduri, domnule. Trec prin gârlă, nu se udă până trec dincolo decât primul strat. Când am trecut dincolo, pe alea le dau jos. Le pun pe măgar, se usucă. Și eu rămân cu două uscate.> Obielele alea era mult mai sănătoase.
Miron poartă astfel de haine în permanență, nu doar pe munte, ci și când merge cu treabă prin satele și orașele din zonă.
[1] În această zonă, portul tradițional bărbătesc includea cămașa din bumbac sau cânepă, curea lată de piele (șerpar) purtată peste cămașă, haine din lână—de la pantaloni din stofă groasă (cioareci), pantaloni din stofă subțire (ițari), haină fără mâneci din postav (lăibărică de zeichi sau ilic), haină cu mâneci, fie din postav subțire (zăbun), fie din postav mai gros (zeichioaie) —, haine din piei de animale—pieptar din piele de miel, cojoc scurt cu mâneci, cojocul lung (gheba de zeichi)—, pălării din postav sau, cei mai săraci, din pâslă și căciuli din blană de miel (Ioan Moșoiu (1930) Branul și Cetatea Branului. Monografie istorică – geografică – turistică – pitorească – descriptivă. Editura Asociației Turing-Clubul României p. 39 – 41).
[2] Miron Zecheru este un cioban mai aparte, fost director al școlii din Sohodol, fost primar al Branului, un om care a reușit să combine aceste ocupații foarte diferite de-a lungul vieții sale.