Alexandru Iorga
Focul lui Sumedru reprezintă o sărbătoare prilejuită de ziua Sf. Dumitru și se desfășoară în această zonă montană în fiecare an, în noaptea de 25 spre 26 octombrie. Este o sărbătoare comunitară la care participă cea mai mare parte a locuitorilor și totodată un ceremonial extrem de spectaculos care se desfășoară întotdeauna sub cerul liber. Este o sărbătoare importantă în calendarul pastoral, marcând întoarcerea animalelor de la stâni, implicit încheierea anului pastoral și venirea iernii. Dimensiunea arhaică a acestui ceremonial s-a alterat în timp, în sensul în care forma de organizare și desfășurare a acestuia nu mai păstrează elementele specific tradiționale și, mai ales, sensurile și semnificațiile asociate fiecărui element al ritualului nu mai sunt decât în mică măsură cunoscute de membrii comunității.
În imaginarul simbolic al acestei practici, se considera că Sumedru (Sf. Dumitru) încuie vara și desfrunzește codrul. Potrivit legendei, Sumedru era un om obișnuit, un cioban foarte apropiat de turma lui, nedezlipit de aceasta, și pe care o supravegează ”într-un mijloc de codru, necălcat de picior omenesc”. Focul lui Sumedru reprezenta un moment de renaștere simbolică și se organiza într-un loc înalt al satului (munte) unde tinerii aprindeau un rug de mari dimensiuni. În mijlocul locului ales pentru desfășurarea acestui ceremonial se săpa o groapă în care se înfigea tulpina unui arbore tăiat din pădure (cel mai adesea brad) și care simboliza inițial zeul fitomorf care moare și renaște anual. În jurul acestei tulpini se așezau lemne uscate, paie, vreascuri.
Focul era aprins de tineri și în jurul acestuia se striga în cor formula consacrată „Hai la Focul lui Sumedru!”. La această sărbătoare femeile aduceau și împărțeau „bunătăți” (gogoși, covrigi, mere, nuci și băutură). În jurul bușteanului mistuit de flăcări, oamenii mănâncau, beau, jucau, chiuiau și glumeau. Toți cei care participau la acest rit nu pleacau până când nu se prăbușea bradul arzând, fiind considerat punctul culminant al ceremonialului. De-a lungul timpului, ceremonialul a fost practicat în versiuni variate: de exemplu, în loc de un foc se făceau și trei focuri pentru a prelungi timpul destinat acestei distracții nocturne. Se formau căpițe numite „clăi”, una mică, una mijlocie și una mare, care erau aprinse în ordinea mărimii și focurile stăteau aprinse până după miezul nopții: „Ținea focul ăla până noaptea târziu. Acuma o să dispară. Nu mai e nici copii la școală, acuma mai e în jur de 20 de copii. […] Păi înainte era peste sută. Obiceiurile astea o să cam dispară cu timpul. Era frumos. Era niște tradiții din bătrâni. […] Mergeam, aoleo! De-abia așteptam! […] Păi, ca copiii, te mai jucai, cărai lemne pentru foc, acolo făceam 2-3 căpițe așa, clăi se zicea, ca claia de fân, așa, și pe urmă le dădeam foc pe rând, dădeam întâi la a mai mică, să nu pară așa…, apoi la a mijlocie și tot așa. Până după miezul nopții sărbătoream acolo. Da, veneau familii cu mâncare, cu astea, împărțea acolo, bunătăți, împărțea la toți copiii acolo. Cum se zice, gogoși, din astea era tradiția. Eh, oamenii mai luau și câte un rachiu mic, mare. Da, da”.
Chiar dacă semnificațiile inițiale nu mai sunt cunoscute, obiceiul se păstrează și se practică în continuare cu unele variațiuni. În versiunile recente, obiceiul capătă mai degrabă caracterul unei petreceri extinse în aer liber, continuând totodată să reunească numeroși membri ai comunității, la care se adaugă turiști și participanți din alte localități. Bucatele tradiționale care erau împărțite altădată de către femei sunt înlocuite cu produse de consum larg comercializate pe piață sau pot chiar să lipsească. Uneori localnicii, după ce focul se mai domolește, frig pastramă la jarul de la foc, însoțită de un rachiu sau alte băuturi. Obiceiul s-a transformat într-un pretext pentru manifestarea unei forme de sociabilitate mai degrabă difuze, în timp ce încărcătura ritualică și simbolică inițială rămâne vagă și nearticulată.
Amintirile localnicilor mai în vârstă despre această sărbătoare și despre modul în care aceasta se desfășura în timpul copilăriei lor sunt savuroase și pline de prospețime. O astfel de poveste este și cea a cojocarului Ioan Cocan din Fundata, care își amintește cu emoție și bucurie despre această sărbătoare a focului: „…Era într-un an…, făcusem focul tocmai pe o coastă așa înaltă și între timp a venit ninsoarea. Ne-a apucat zăpada acolo. Dar nu am plecat până nu s-a ars tot. Când am coborât, cădeam care mai de care că alunecam pe zăpadă și coasta era repede… astea, astea-s amintiri, amintiri frumoase, așa din copilărie. Mai veneau și părinții, se adunau acolo la focul lui Sumedru, cum se zicea atunci”.
Un fapt interesant este că această sărbătoare tradițională apare în mai mare măsură în poveștile și amintirile bărbaților decât în cele ale femeilor din zonă. Există o anumită masculinizare a memoriei sociale a acestui ceremonial tradițional. O explicație în acest sens poate fi și faptul că bărbații participau și contribuiau în mai mare măsură la desfășurarea activităților specifice acestei practici: tăierea arborilor, strângerea lemnelor și vreascurilor, aprinderea și întreținerea focului de-a lungul nopții erau mai degrabă activități desfășurate de bărbați.
Ion Ghinoiu, Calendarul țăranului român. Zile și mituri, Editura Univers Enciclopedic Gold, 2017