Roxana Cuciumeanu
”Eu din Moieciu vin/Sufletul să vi-l alin!”
Dansul este unul dintre cele mai expresive elemente ale identității culturale brănene. Practica dansurilor tradiționale reprezintă o formă de reproducere a identității culturale și de construcție socială a apartenenței comunitare. Prin natura lor, dansurile tradiționale nu sunt niciodată realizate individual, ci în grup, și sunt destinate comunității. În prezent, dansul tradițional nu se mai manifestă în contexte tradiționale, lipsind dimensiunea ritualică și vechile semnificații atribuite acestui element de cultură populară. Dimensiunea ritualică a fost înlocuită cu cea a spectacolului. Dansul are un caracter demonstrativ și se transformă într-o practică de consum. Funcționalitatea socială și culturală a dansului tradițional a fost înlocuită cu grija pentru forma acestuia, cu preocuparea pentru interpretarea tehnică în fața spectatorilor. Acest tip de valorizare scenică se constituie într-un mecanims eficient de patrimonializare a dansului tradițional. A ști să joci nu mai este o normă culturală, ci o opțiune individuală. Astăzi copiii nu mai învață să danseze în familie, între prieteni, ci mai ales în cadre instituționale, formale. Ansamblurile de dans sunt cel mai bun exemplu de formalizare, standardizare și uniformizare a acestei practici tradiționale.
Dansurile tradiționale renumite pentru zona Bran-Moieciu sunt Moiceanca, Chindia, Ciobănașul, Sârba și, cel mai renumit, Brâul de Bran, cu ritmul, pașii și figurile specifice. Aceste dansuri aveau un caracter ceremonial și obișnuiau să fie efectuate în cadrul ritualului de nuntă, după strigarea și strângerea darurilor de la invitați, de către vorniceii mirelui și ai miresei, când începeau hora și jocurile. Astăzi sunt practicate, pe de o parte, în cadrul a diferite evenimente sociale (nunți, botezuri, petreceri private etc), pe de altă parte, în cadrul ansamblurilor de dans prin care se încearcă prezervarea și cultivarea acestui element cultural: „Muncim cu drag și spor, încercăm să ducem tradiția mai departe, tradiția lăsată de strămoșii noștri, prin dansurile locale. Un dans local, aș putea spune, Brâul de Bran. Este un dans specific zonei noastre. […] Un alt dans împrumutat din zona Făgărașului ar fi Brâul de Făgăraș, conține mai multe figuri, să spun așa, este puțin diferit față de Brâul de Bran, și o mică paranteză, Brâul de Bran este mai greu decât Brâul de Făgăraș. Hora, și hora este specifică zonei noastre, Breaza, Ciobănașul și Chindia. Și Chindia este tot un dans din zona Branului”. (Cătălina Ioana Stănișor, Moieciu de Jos)
O descriere a celui mai renumit dans local, Brâul de Bran, din punct de vedere al succesiunii de mișcări ritmice, ne-o oferă instructoarea de dansuri populare a Ansamblului Folcloric Românașul, Cătălina Ioana Stănișor: „Brâul de Bran începe cu figura pasului de bază. Un pas de bază pe care îl ducem pe tot parcursul dansului, ulterior intrând figurile. Pasul de bază este: pe loc, un doi/ trei patru/ cinci. Breaza este: un doi/ trei patru/ cinci. Iar Brâul este: un doi /trei patru /cinci șase /șapte. Pe loc. […] Brâul de Făgăraș, de exemplu, la fel, sunt mai multe figuri, vă pot spune și denumirile, îmi este mult mai ușor decât la Bran: avem pe loc, figura pe loc, pasul pe loc, crucea, pintenul, bătaie pe călcâi și cam atât”.
O distincție importantă care există în practica dansurilor locale se referă la modurile de executare a acestora în funcție de cadrul social în care acestea au loc. Acestei distincții i se asociază o anumită tendință de fluidizare a rigorilor tradiționale de instrumentalizare a elementelor tehnice și estetice în practicarea acestor dansuri. Când dansurile sunt practicate în spațiul public (pe scenă), un anumit management al impresiei artistice este mult mai important, punându-se accent pe elemente ca prestanța, ținuta, rigoarea executării figurilor de dans. În spațiile private (ori semipublice), există o toleranță semnificativ mai mare față de improvizații în executare și de abaterea de la forma standardizată a practicării dansurilor: „Între timp s-a mai adăugat câte ceva, fiecare și-a mai stilizat, să spun așa, dansurile. Cât să iasă frumos… Pe scenă este una și vă dau un exemplu, la o nuntă dacă te duci, este altceva. Adică toată lumea dansează cum au învățat ei de mult. Pe scenă nu poți să apari așa, trebuie să fie altă prestanță, vă imaginați. Adică toată lumea dansează în toate felurile. Toată lumea cum a învățat și… piciorul mai liber. Deci, la o nuntă, piciorul e mult mai liber. Poți să te desfășori altfel. În schimb, pe scenă, trebuie să ai altă prestanță. Omul o să râdă ulterior: Uite-i și p-ăia!”
Reprezentările sociale ale dansurilor/jocurilor se distribuie de-a lungul a două paliere: pe de o parte, elemente de reprezentare a practicilor de dans actuale, în contextul pieței și al imperativelor sale reprezentaționale, pe de altă parte, elemente ale memoriei sociale a jocurilor practicate în diferite perioade istorice. În perioada comunistă, de exemplu, balurile reprezentau contextul socio-cultural în care dansurile tradiționale (versiuni mai mult sau mai puțin improvizate) erau practicate de membrii comunității. Acestea se organizau de obicei în aproprierea sărbătorilor de iarnă. Ana Colțea, din Măgura, își amintește că în tinerețea ei, în anii ’50-’60, atât duminicile, cât și la sărbători, „în dulce”, tot satul „mergea la joc” la balurile organizate la căminul cultural sau în săli special amenajate în acest scop. Iarna era sezonul balurilor, povestește și Aurelia Iosif, din Poarta: „De-abia așteptam să vină sărbătorile de iarnă că atuncea se făceau. De Anul Nou, de Crăciun, de Bobotează. Mergeam la nași și de la nași mergeam cu toții la bal. […] Era o sală de baluri și acolo se făcea… și ne strângeam toți. Unul venea cu plăcintă, altul venea cu sticle de vin. Și acolo jucau până dimineața”. Sârba, Breaza, Brâul, Ciobanașul și Hora erau jucate cel mai des. Brâul de Bran avea mai multe versiuni: “Brâul bătrân. Brâul șapte. […] Brâul bătrân avea un pas specific cu o șchiopătură. Și brâul celălalalt erau numai pașii de brâu mai repezi” explică Aurelia Iosif. Nunțile reprezentau o altă ocazie de joc și dans: „Mai ales la nuntă, după ce se ieșea din biserică, făceam horă mare în curtea bisericii. Toată lumea se prindea în hora aia. Venea cu muzicanții la biserică și acolo toată lumea juca… hora miresei se zicea”. Aceste fragmente de memorie socială reflectă funcționalitatea socială predominantă a dansurilor în viața comunității (comunicare, sociabilitate, coeziune, întrajutorare etc).
Practica dansului tradițional este socializată astăzi în cadrul unităților de învățământ locale. Profesorii sunt promotori importanți ai acestei practici culturale, cultivând constant – în cadre instituționale – preocuparea, interesul și entuziasmul pentru transmiterea acestui element de patrimoniu cultural local. Ansamblurile de dans locale sunt relevante în acest sens. Cele mai cunoscute în zonă sunt Ansamblul Folcloric Românașul, Plaiuri Moiecene și Zestrea Branului. Ansamblul Folcloric Românașul, înființat în 2014, este coordonat de Cătălina Ioana Stănișor. Instructoarea ansamblului, la rândul ei, a învățat dansurile tradiționale în perioada școlii generale, insuflându-i-se de către profesorii ei coordonatori ideea de a duce mai departe această tradiție a dansului local: „Așa cum eu duc mai departe, așa mi-a fost insuflat și mie, la rândul meu, de către alți profesori coordonatori. Am învățat să dansez încă din școala generală, iar la rândul meu, m-am gândit că ar fi un lucru minunat să pot să duc și eu mai departe din ceea ce știu”. Din punct de vedere instituțional, ansamblul își desfășoară activitatea în cadrul primăriei comunei Moieciu de Jos și numără 50 de membri, cu vârste între 4 și 17 ani, provenind din zona Bran-Moieciu-Fundata. Procesul de selecție se realizează pe parcursul activităților în cadrul ansamblului: „Nu am făcut nicio selecție. De ce? Eu iubesc foarte mult copiii și le-am dat șansa la fiecare. Vedem, dacă pe parcurs te descurci, vei vedea și tu că te descurci, nu te descurci, o să renunți singurel și atunci o să îți dai seama că nu este pentru tine. Nu toți au ureche muzicală. Și atunci este mult mai greu să mergi mai departe cu ei”. Astfel de ansambluri constituie totodată și un agent alternativ de socializare pentru copii și adolescenți, oferindu-le cadre atractive pentru experiențele sociale pe care le implică această practică: dans, sociabilitate, mobilitate, prestigiu social etc. „Cine a fost statornic, cui i-a plăcut ceea ce face, a rămas. Nu pentru bani, nu pentru altceva. Ei sunt foarte fascinați de faptul că îi duc mereu prin diferite locații unde suntem chemați, am văzut că le place și pe scenă, chiar dacă se emoționează și efectiv le place și costumul, că dacă nu-ți place ceva, nu te îmbraci și nu apari nicăieri. Și le place să danseze. Eu le creez un climat și un mediu prietenos și plăcut, le-am spus, nu suntem la școală, nu vă cer…, constructiv, dacă vă cer, nu… avem altă libertate și atunci îi atrag”.
Membrii ansamblului călătoresc des, participând la evenimente și manifestări cultural-artistice în cadrul cărora performează dansurile locale. Motivarea și menținerea interesului și pasiunii acestora pentru dansul tradițional nu sunt ușor de realizat, după cum mărturisește instructoarea ansamblului: „Încerc să îi duc oriunde, încerc să le dau tot ce pot, nu să le iau. Este un lucru foarte important și chiar vreau să îl spun peste tot unde merg: nu iau, vreau să dau, vreau să le ofer ceva, să-i motivez, să-i stimulez să meargă mai departe pentru că ulterior ei renunță, ei cresc, au și ei nevoile lor și atunci, dacă eu nu le dau nimic copiilor, nu o să mai vină. Prin urmare, am 50….”
Unul dintre evenimentele locale anuale la care participă acest ansamblu este „Zilele Moieciului”, organizat de obicei în perioada verii. Dansurile au loc în prezența vizitatorilor târgului, locuitori din Moieciu și alte localități. Astfel de elemente de consum cultural contribuie la creșterea gradului de cunoaștere a specificului local, funcționând ca o structură simbolică în mare parte comodificată ce reproduce mai mult sau mai puțin fidel sentimentul unității, apartenenței și coeziunii comunitare. Pentru mulți copii această experiență culturală este importantă prin aceea că le oferă contextul pentru a-și defini pozitiv propriile resurse, aspirații și așteptări. Apartenența la ansamblul de dans este o sursă importantă de prestigiu social atât pentru copii, cât și pentru familiile lor în cadrul comunității din care fac parte.
Georgeta Stoica, Olivia Moraru, Zona etnografică Bran, Editura Sport-Turism, București, 1981.