Alexandru Iorga
Creșterea vitelor este o practică definitorie pentru zona Bran-Moieciu și reprezintă un element determinant al peisajului montan. De obicei vitele nu sunt ținute în gospodărie pe timp de vară, iar uneori nici pe timp de iarnă. Acestea sunt date „la munte”, „la stână”, în grija „stăpânilor de munte”, cei care organizează și coordonează activitățile de muncă la stână, au responsabilitatea îngrijirii animalelor pe perioade de timp determinate (perioada pășunatului de vară, de obicei) și negociază termenii drepturilor la cota-parte din produsele lactate ale proprietarilor animalelor.
Deplasarea vitelor în zonele de pășunat și aducerea lor înapoi în gospodăriile proprietarilor reprezintă două momente esențiale în economia temporală a acestei practici. Calendarul deplasării turmelor de-a lungul unui ciclu sezonier este unul precis, după cum urmează: la 1 iunie turmele de vite sunt duse „în munte” și la 1 octombrie sau mai târziu sunt aduse înapoi în gospodării. Pe perioada pășunatului de vară există un moment important – un element definitoriu pentru economia culturii pastorale – „măsura laptelui”. Este vorba despre o practică specifică creșterii vitelor și se referă la o mulsoare efectuată pentru o vacă într-o singură zi – o mulsoare dimineața și o mulsoare seara – pentru întreaga perioadă de pășunat pe munte. În funcție de numărul de kilograme de lapte rezultat în urma acestei mulsori, se stabilește cantitatea de produse lactate pe care o va primi proprietarul vitelor pentru întreaga perioadă. De exemplu, dacă la o mulsoare a rezultat o cantitate de 7 kg lapte, proprietarul va primi 6 kg de brânză și 1 kg de urdă. Cantitatea obținută (7 kg) se înmulțește cu 6 și rezultă cantitatea totală de brânză pe care proprietarul o va primi pentru întreaga perioadă de pășunat, respectiv 42 de kg de brânză și 6 kg de urdă pe cap de vită.
Pentru simplificarea târlirii (mutarea animalelor pentru muls și înnoptat dintr-un loc în altul, astfel încât să fie evitată distrugerea pășunii prin noroire excesivă) și pentru a diminua riscurile legate de atacurile animalelor sălbatice (urși, lupi), a devenit foarte populară practica utilizării gardurilor electrice cu ajutorul cărora vitele sunt ținute într-un perimetru controlat, în condiții de siguranță. Gardul electric este considerat foarte util de localnici și reprezintă obiectul material care delimitează instrumentarul tradițional al practicilor de creștere și îngrijire a animalelor de instrumentarul modern, ceea ce implică o reconfigurare importantă a naturii unora dintre activitățile de muncă, pe de o parte, dar și a percepției asupra timpului de muncă și eficienței în muncă, pe de altă parte. Gardul electric recalibrează totodată percepția crescătorilor asupra raportului dintre domestic și sălbatic, antrenând implicit un alt tip de cultură a riscului asociată acestei ocupații.
Disponibilitatea și accesibilitatea resurselor de hrană (iarbă, fân) sunt factori care influențează managementul activităților de muncă, pe de o parte, și al peisajului montan, pe de altă parte. În contextul în care transhumanța nu mai este o practică curentă, gestionarea sustenabilă a pășunilor devine o necesitate, iar gardul electric pare să contribuie semnificativ în acest proces. Este important, de exemplu, ca vacile să nu meargă foarte mult pentru a pășuna. Cuvântul folosit de localnici pentru a denumi faptul că vitele trebuie să parcurgă o distanță prea mare pentru a pășuna este „treapă”. În mod obișnuit, vacile aflate la o stână merg aprox. 3-4 kilometri până la parcela de pășunat, distanță pe care o parcurg de două ori pe zi, dimineața și seara, când revin la stână. Terenul care intră în arealul stânei este împărțit pe parcele de pășunat, utilizate alternativ pentru a asigura permanent iarbă proaspătă pentru vite. Parcela este schimbată la 2-3 zile prin deplasarea turmei de vite spre altă parcelă. Deplasarea vitelor este supravegheată de ciobani care le păzezc de-a lungul întregii zile/perioade de pășunat.
Pe perioada iernii, animalele sunt aduse înapoi în gospodăriile proprietarilor. Fânul strâns peste vară este principala hrană a vitelor pe timp de iarnă. Animalele sunt ținute în „șuri”, în „odăi” care sunt prevăzute cu un pod unde se depozitează fânul cosit în timpul verii (prima coasă și a doua coasă, aceasta din urmă numită „otavă”) și cu un spațiu destinat vacilor sau oilor. Podul este prevăzut cu o trapă pe unde este urcat fânul, respectiv dat jos pentru hrănirea vitelor. Fânul este așezat în iesle special amenajate pentru hrănirea vitelor. Perioada în care vitele se află în gospodării pe timp de iarnă se numește iernat. Pe perioada iernatului, vitele au întotdeauna grajduri separate de cele ale oilor. Unul dintre motive este acela că vitele pot „să calce” oile, să le lovească, mai ales cele care sunt mai „rele”. În cazul celor care lasă vitele la odăile mai îndepărtate de casă, activitățile de muncă se organizează după un program la fel de precis: „Pe timp de iarnă venim dimineața, de dimineață, le scoatem gunoiul, le dăm fân, mulgem vacile, coborâm de vale. Sara, pe la 3 jumate, 4, îndărăt. Tot asta facem. Dimineața iară”. (Maria Pepene, Moieciu de Sus)
Creșterea vitelor presupune o serie amplă de activități distribuite de-a lungul unui an întreg. Chiar și când vitele nu sunt în gospodărie, în timpul celor 4 luni de vară (iunie, iulie, august, septembrie), sunt alte activități de realizat pentru a le asigura condițiile de îngrijire necesare pe timp de iarnă. Cositul este una dintre ele: „Vara e mai liber că le dai la munte. Dar vara faci fânul. Faci fânul, tot nu stai degeaba. Fânul și a doua coasă. Cum zicem noi, otava. Otava aia le-o dai după ce fată. Când face lapte”.
Referitor la modalitățile de procurare a vitelor, cea mai răspândită practică este cea a prăsitului, „din vacă în vacă”, „prăsește fiecare om”. După nașterea vițeilor, vaca poate fi vândută sau păstrată. Dacă, de exemplu, proprietarului îi place culoarea vacii sau este o vacă „bună de lapte” (în sensul în care produce o cantitate de lapte importantă, 7-10 litri), atunci o va mai ține. Altfel, se păstrează vițeii și tot astfel se reproduce cantitatea necesară de vite. Sunt semnificativ mai rare cazurile în care vacile sunt cumpărate. Aceasta se întâmplă, de exemplu, în situația în care vitele se îmbolnăvesc sau sunt mâncate de urși: „Păi le prăsesc între ele. Din vacă în vacă. Din animal în animal. De exemplu, să zic, fată primăvara și-ți place ție culoarea sau e vaca bună de lapte și dacă vrei s-o mai ții, o ții, n-o dai. Că înainte nu aveai voie să tai vițeii, dar acuma îi tai. Prăsește fiecare om. Prăsește oaie, vacă. Prăsește el, nu cumpără. Bine, dacă Doamne ferește se întâmplă de, știu eu, la munte o mai halește ursul sau se îmbolnăvește de moare, atunci ești nevoit să cumperi. Oricum, nu cumperi o vacă care nu dă randament, cumperi o vacă ca lumea. Nu-ți convine s-o ții, să faci fân cu o vacă care nu are…, 2-3 kile de lapte, 5 kile”.
Dimensiunea proprietăților deținute în zonă joacă un rol important în economia generală a acestei ocupații. Magnitudinea terenurilor agricole aflate în posesia localnicilor este direct proporțională cu disponibilitatea de a crește animale. Raționalitatea este una cât se poate de practică: terenurile nu pot fi lăsate nelucrate. Așa cum explică un localnic din Moieciu de Sus, Gheorghe Gârțu: „…adică ai terenuri multe, nu le poți lăsa necosite. Că dacă nu-l cosesc un an, al doilea se împădurește. Nu-l mai poți cosi.” Acesta precizează că „e păcat și de teren să îl lași de izbeliște, să-l lași necosit”. Mai mult decât atât, modul în care localnicii se raportează la practicile de creștere a vitelor, inclusiv la munca pământului de care este strâns legată, indică și un anumit tip de percepție asupra valorii sociale a muncii și a rolului pe care aceasta îl are în construcția prestigiului social la nivelul comunității de apartenență.
O dimensiune importantă a culturii creșterii vitelor este percepția crescătorilor asupra animalelor. Aceasta este puternic umanizantă. Vacile sunt intens personalizate, investite cu atribute și caractere umane, cu trăsături de personalitate: „Aia care e mai curajoasă se feresc ălelalte de ea, e cum ar fi căpitanul. Asta bălțată e cea mai rea de-mpuns. Se împung ele între ele, așa ca și omu’. Sunt animale mai deștepte care sunt mai hoațe la mâncare. Le place numai ca d-intregi. Adică aici s-a mai tocit și ar vrea să mănânce mai din colea, dar aci nu e pășunatul meu, nu e terenul meu. Și nu pot să le las. Că mai scapă, mai scapă, că, na… Dar în orice caz, tăcem și gata. Bine, că se-ntinde terenul până-n muchie și colo. Vinetele sunt mai mici de statură, vaci de munte. Astea sunt bălțate, vânăta aia cu capu’ alb e metis. Noi în zona noastră nu ținem holstein, negru cu alb, că e zona prea rece aici la noi și sunt mai sensibile, alea la câmp. Și e și treaba asta că sunt mai greoaie, alea la câmp, la șes. Astea sunt mai sprintene”. (Ion Pepene, sat Șimon, Bran)
Sensibilitatea față de nevoile animalelor și responsabilitatea manifestate de localnici în activitățile tipice de creștere și îngrijire a vitelor structurează o reală etică a grijii care este în același timp și o importantă etică a mediului. Crescătorii de animale merg uneori noaptea, pe timp de iarnă, la odăile situate la distanțe relativ mari de casă, pentru a le acorda îngrijirile necesare: „Am venit destule ori și la ora 12 [noaptea], când vedeam că vrea să fete vaca, că ți-era frică s-o lași singură. Și veneam și ședeam până la ziuă. Coboram după aia la apă de i-aduceam apă caldă de acasă.” Dimensiunea afectivă este importantă în modul în care oamenii își definesc relația cu animalele pe care le cresc și îngrijesc: „Ele e doamne, noi suntem… Ele e doamne, vacile. […] Că vezi, eu nu intram în grajd să nu zic: „Dragile mamii! Ce faceți, dragele mamii?” Le mângâiam și, vezi, deoarece și vita, doar n-are voce…” (Maria Pepene, Moieciu de Sus).
Creșterea vitelor ca principală activitate de muncă tradițională a localnicilor în zonă reprezintă o componentă esențială a identității lor sociale. Această ocupație de bază are o dimensiune economică importantă și rămâne un mod de viață pentru o parte semnificativă a populației locale: „Era înainte…, nu aveai altă sursă de câștig, altă sursă de venit decât din animale. Erai nevoit să ții. Acu ai o pensiune, ai o afacere sau ceva, iese banii din altă parte, știi. Astea eu țiu, oi, vacă, astea, că m-am obișnuit cu ele și fără ele, parcă nu știu, n-ai un picior sau n-ai…, nu știu cum să zic, cum să mă exprim, știi”. (Gheorghe Gârțu, Moieciu de Sus)