Roxana Cuciumeanu
Cojocăritul este unul dintre meșteșugurile țărănești specializate cele mai importante din zona Bran-Moieciu și constituie un element fundamental al specificului culturii populare brănene. Este un meșteșug strâns legat de una dintre cele mai importante ocupații de bază și anume creșterea animalelor, în special a oilor. Cojocul, produsul de bază al acestei practici meșteșugărești, este o haină lucrată din blană de miel, integrată portului popular tradițional. În mod tradițional, cojoacele erau decorate cu tehnici variate: aplicații din piele, broderie executată cu lână, lânică, fir metalic de aur sau argint, mărgele, paiete, sticlă etc., având o valoare estetică importantă. Formele tradiționale ale cojocăritului s-au diluat în timp, ca urmare a influențelor sociale și tehnologice. Practicile recente s-au adaptat la tendințele actuale ale modei, răspunzând cerințelor variate privitoare atât la utilitatea produselor vestimentare, cât și la estetica lor (dimensiunea cromatică, compozițională și decorativă).
În contextul activităților de prelucrare a pieilor și blănurilor de animale, cojocăritul este strâns legat de alte meșteșuguri. Pregătirea pieilor pentru confecționarea cojoacelor implică mai multe operații. Una dintre acestea este argăsitul care se referă la depilarea pieilor și conferirea impermeabilității și flexibilității necesare mulării pe corp. Există două metode principale de argăsire care se folosesc frecvent: una de tip clasic, care presupune folosirea de ingrediente naturale și una de tip modern care presupune folosirea de substanțe chimice. După ce pieile au fost bine întinse, acestea sunt tratate cu soluția tanantă obținută prin utilizarea uneia dintre metodele descrise mai sus. Cojocarul Emil Puțilă din Sohodol obișnuiește să prelucreze pieile în mod natural: „Nu se folosesc tehnologii moderne, […] e totul pe natural, tărâțe și metode clasice de argăsit care se foloseau. Procesul de argăsire a pieilor necesită un mediu acid. Și prin fermentarea lactică a tărâțelor se nasc acolo niște acizi… și de asta… da, sare plus tărâțe dă așa ceva. Și e foarte ok, și foarte natural. Ah, da, e foarte bine așa, altfel sunt toxice”. În ceea ce privește perioada de tratare a pieilor, aceasta variază ușor în funcție de temperatura mediului în care se efectuează această operație: „Cam în jur de două săptămâni în soluția asta. Și o controlezi. Depinde și de temperatură. Temperatura grăbește procesul de fermentație”. (Emil Puțilă din Sohodol) Pieile se lasă la „murat” până ce părul începe să se desprindă ușor. Murarea și răzuirea se pot repeta de mai multe ori pentru a obține o argăsire mai bună și o calitate mai fină a pieilor. Urmează uscarea și întinsul pieilor, netezirea și lustruirea lor. După ce pieile se zvântă lent la umbră, acestea sunt curățate cu unelte speciale, un cârlig (o lamă lungă curbată) și o lamă scurtă prinsă într-o teacă de lemn. Următoarea etapă este cea de colorare. Substanțele de origine minerală folosite pentru colorare sunt sulfat de fier (pentru tonuri cenușii până la negru intens), potasiu și sodă caustică (pentru tonuri brune-castanii) sau bicromat de potasiu (pentru tonuri brumării și negre).
Unul dintre cei mai renumiți cojocari din zonă care mai practică acest meșteșug este Ioan Cocan din Fundata, localitate recunoscută istoric pentru intensa practică a acestei ocupații. Formația sa de bază este croitoria pe care a învățat-o de la tatăl său, și el croitor. Toate operațiile de prelucrare și pregătire a pieilor în vederea confecționării pieselor de îmbrăcăminte sunt efectuate în gospodăria proprie. De obicei prelucrează piei de oaie și de miel. Procesul complet al prelucării materialelor necesare pentru confecționarea cojoacelor durează între 2 și 3 luni de zile. Acest proces include mai multe etape, după cum urmează: „Procesul e cam lung. De când s-a luat pielea de pe oaie și până când e cojocul ca ăsta durează cam vreo două luni de zile. Întâi trebuie pieile spălate. După aceea trebuie argăsite. Le spălăm acia în curte, la jetul de apă. Așa. Bine spălate, bine băgate la argăsit, acolo trebuie multe chimicale. Trebuie chimicale, acid formic, acid lactic, sare, micromat de potasiu, mai multe combinații. După aceea se scoate din argăsit și se usucă. După ce s-a uscat, iar sunt multe operații, de curățat carnea de pe piele… Există cuțite expre pentru asta. Ca să rămână așa plușat. Moale și pufos. Ăsta e secretul. Da, după ce a ieșit de la curățat, de la ras, se cromează, se bagă într-o soluție, după aceea se pune la zvântat. Următoarea e vopsirea. Se vopsește de 2-3 ori…. Vopsea specială pentru cojoace. După vopsire urmează croitul. Măsura și croiala. Cusutul și apare ăsta”. (Ioan Cocan, Fundata)
Una dintre perioadele de maximă productivitate și efervescență meșteșugărească înainte de 1989 a fost a doua jumătate a anilor 1970 și anii 1980, când a fost importată și în România moda cojocului de tip „Alain Delon” sau „alaindeloane”, cum le spune meșterul cojocar Cocan. Acest tip de cojoc purtat pentru prima dată de actorul francez Alain Delon în filmul „Rocco și frații săi” (1960, regizat de Luchino Visconti) era confecționat din piele întoarsă, avea revere din blană de miel și era foarte călduros. Comenzile primite erau numeroase, iar clienții proveneau din diferite județe/localități ale țării (Brașov, Dâmbovița, Bușteni, Câmpina): „Fiecare își făcea, de unde putea, procura piei și făcea cojoace. Erau și călduroase. Mai ales iarna erau foarte utile. Păi acu cu fâșulețele astea…” Cea mai mare parte a materialelor necesare pentru confecționarea cojoacelor era asigurată prin cooperativă, statul fiind proprietarul pieilor de oaie.
Un alt obiect vestimentar confecționat de cojocarul Cocan era bundița de damă. Bundița este un pieptar din blană de oaie, ornamentat cu broderii, un element tradițional al portului femeiesc în zonă. Astăzi cererile pentru astfel de piese vestimentare au scăzut semnificativ. Comenzile vizează cel mai adesea cojoace scurte și bunde, simple, fără elemente ale esteticii de tip tradițional, iar principalii clienți sunt dintre prieteni și cunoscuți: „Acuma mai puțin, acum sunt puțini, la pensie, așa mai rar. La câte un prieten”. Turiștii nu manifestă în general interes pentru a achiziționa un astfel de produs: „Nu, nu prea, nu prea am avut. Turiștilor le place să se uite, dar zic că e de oaie…” Cojocarul Ioan Cocan explică această dinamică a cererii prin accesul la piața liberă după 1989: „După revoluție au dispărut „alaindeloanele”, cojoacele din blană, fiindcă s-a dat drumul… și omul s-a dus peste hotare, și-a luat un fâșuleț, și-a luat…, mă rog, i s-a părut frumos, așa, dar cald nu prea ține. Da, s-a schimbat mult”.
Redefinirea preferințelor vestimentare în contextul modernizării condițiilor de viață, al dinamicii cerințelor pieței în general a produs o reconfigurare a funcțiilor și reprezentărilor acestui meșteșug. Funcția principală a acestui tip de producție culturală nu mai este una de tip utilitar, practic, ci una de cunoaștere, care rezultă din gestionarea predominant narativă a unor fragmente de cultură meșteșugărească – experiențe sociale de muncă și consum – percepute mai degrabă ca simboluri identitare.
Documentare bibliografică:
Georgeta Stoica, Olivia Moraru, Zona etnografică Bran, Editura Sport-Turism, București, 1981.
Georgeta Sotica, Paul Petrescu, Dicționar de artă populară, Editura Enciclopedică, București, 1997.