Maria Rădan-Papasima
Pentru un cioban, câinele “e mai important decât un prieten ori nevasta. E bucățică din tine” (Miron Zecheru, cioban, Sohodol). În zona Bran-Moieciu, unde turmele de oi și de vaci sunt aflate în permanent pericol de a fi atacate de urși sau lupi, păstoritul nu ar fi posibil fără paza asigurată de câinii ciobănești. Un câine de stână poate fi recunoscut ușor după statura impunătoare și blana bogată, dar de multe ori, și după un mic detaliu neașteptat: o ureche un pic mai scurtă decât cealaltă.
-De ce se taie o ureche la câini la stâna?
-La amândoi se taie, și la cățea și la câine. La cățea o tai pe stânga și la câine pe dreapta.
-Dar de ce?
-D-auz.
-S-auda mai bine?
-Da.
-De ce doar una?
-Bine. E unii de le taie si p-amândouă. Dar cum iți place ție ca cioban, adică ca aspect, să-l ai. Da noi pe dreapta o tăiem la câine și la cățea pe stânga. (Geo, cioban, Sohodol)
-Le taie urechea să nu stea bleg, să audă mai repede urma, […] să nu stea bleg. Una se taie. (Ion Pucheanu, stăpân de munte, Sohodol)
Există și cazuri, mai rare însă, când stăpânii aleg să nu urmeze “moda”.
-Deci aia care sunt cu urechea tăiata zice că sunt din ăia ciobănești mioritici. Eu puteam să-i tai și eu. Da nu-mi place. Fiecare cum îi place. Că e o ureche tăiată așa pe jumătate și ailaltă lăsată normal.
-Si de ce i-o taie?
-Dacă vreți să mă credeți, zice că e adevărat ciobănesc.
-Ca să fie mai rău?
-Nu neaparat ca să fie mai rău. Da mie îmi place să aibă amâdouă urechile mai blegi așa. Are alt format la cap.
La baza acestor intervenții par să stea prin urmare atât considerente estetice, cât și utilitare, cert este însă că nu există o părere unanimă în legătură cu originea și rațiunea acestei practici. Este interesantă însă legătura care se poate face cu descoperirea unor cercetători în genetică din Africa de Sud (Wilkins et. al), care au constatat că pe măsură ce animalele au fost domesticite, urechile lor au devenit mai clăpăuge. Se pare că mediul mai sigur de viață al animalelor domestice a făcut ca auzul să nu mai joace un rol atât de important în supraviețuirea lor și le-a permis modificarea formei urechilor. Revenind la ciobanii din Bran-Moieciu, observăm cum câinii de stână sunt “ajutați” să se adapteze mai bine vieții în sălbăticie, prin “îmbunătățirea” auzului în urma ajustării uneia sau a ambelor urechi.
Câinii ciobănești au firi diferite, pot fi mai curajoși sau mai fricoși iar din acest motiv ciobanii consideră importantă obținerea unui câine de la o cățea care a fost “bună de urs”.
-Si cum alegeti un caine bun?
-Păi din mamele lor. Dacă o cățea e bună de urs, mama la căței când naște…. asta o știu că e bună de urs, mai opresc 2-3 căței că știu că asta e bună de urs. Și așa trăim noi. No. Adică cațeaua daca e bună de urs oprești 2 câini, sau 3, că nu-ți trebuie na…O cățea face câte 7-8 câini. Căței adică. Și opresc 2-3. (Geo, cioban, Sohodol)
Așa cum există câini “buni de urs” – descriși, după caz, și ca “răi de urs”, în funcție de perspectiva adoptată (cea a ciobanului, sau a ursului), există și câini “răi de om”, pe care ciobanii sunt nevoiți să-i țină legați în timpul zilei, pentru a proteja turiștii care urcă pe munte.
Deci la munte avem câini că e zonă turistică acolo la noi la munte, și trece turiști pe zi adică câte 40-50 de turiști. Nu poți să-i dai drumu’ la câine ziua că e unii răi de om, unii răi de urs. Și ăia care știu că pleacă, adică în fine cu oile si se bagă la urs le dau drumu. Da ăia care e rai, îi țiu legați și numa’ noaptea le dau drumu’, că trece turiștii ziua.” (Geo, cioban, Sohodol)
Dincolo de temperamentul unui câine sau de tipul de urechi pe care le are, ceea contează cel mai mult când vine momentul de a apăra turma este relația dintre acesta și stăpânul său și exemplul pe care animalul îl primește de la cioban.
-Da merge si ciobanul dupa câine? Adică nu trimite doar câinii?
-Păi, da’ câinii nu pleacă. Trebuie să-i dai curaj să se ducă. Adică daca nu-i dai gura la câine, el săracu… Adica îl simte, nu ți-l lasă să intre. Da dacă tu dormi, el poate să sară acolo. Da câinele dacă îi dai curaj, na. Ca într-o societate, când ești mai mulți să faci ceva. Adică să ridicăm un buștean. Unul nu poate să-l ridice, dacă ești 5-6, îl ridici. Așa-i și cu ursul. Câinii dacă îi dai comanda și strigi “ursu bă” și mergi și tu, se duce după el. (Geo, cioban, Sohodol)
Referințe:
The “Domestication Syndrome” in Mammals: A Unified Explanation Based on Neural Crest Cell Behavior and Genetics – Adam S. Wilkins, Richard W. Wrangham and W. Tecumseh Fitch GENETICS July 1, 2014 vol. 197 no. 3 795-808; https://doi.org/10.1534/genetics.114.165423