Roxana Cuciumeanu
Zona Bran-Moieciu este recunoscută pentru practicarea albinăritului, o ocupație importantă în economia generală a gospodăriei rurale. Structura și intensitatea acestei practici au variat în timp, dar preocuparea pentru acest tip de producție a rămas constantă: „Să știți că oamenii s-au ocupat cu creșterea albinelor aici din cele mai vechi timpuri. Îmi amintesc, de când eram mic, pe la 4-5 ani de zile. Aici, unde sunt vecinii stătea tatăl meu și avea o curte închisă și el zicea stupina, că are stupina acolo. Și mama avea albine în pod. Și tot vedeam niște muște că ies pe fereastra podului și o întreb pe mama: „Mamă, ce e cu muștele alea?” Zice : „Alea nu sunt muște, alea sunt albine”. D-aia îmi amintesc, eu am 84 de ani și îmi amintesc de la 4 ani, că și tata avea albine. Aproape la fiecare casă găseai câte 3-4 familii de albine. Se ocupau cu creșterea albinelor chiar mai mult decât acuma. Acuma sunt puțini, dar numărul albinelor este cu mult mai mare, ajung și la peste 100 de familii. Înainte țineau pentru consumul propriu”. (Viorel Zăbavă, Poarta)
Cu vreme în urmă, albinăritul se practica în stupi primitivi, confecționați din trunchiuri de copac scobite în interior, din împletituri sau din coșuri făcute din nuiele. Pentru a rezista la temperaturi scăzute și pentru a păstra căldura în interior, se împachetau cu lut sau lână. Toamna stupul era „sacrificat”: „Povestea bunica: înainte vreme, stră-străbuncii le sacrifica toamna stupul. Deci îl lua cu albine cu tot, cu miere, așa, nu erau rame și fagure, ele făceau haotic acolo, chiar haotic, pentru că, vedeți dumneavoastră, aici ce geometrie fac ele [arătând către ramă]. Și le băga într-o storcătoare, într-un tifon să zic așa, țesut de casă și îl storcea. [Din] Ceara aia făcea lumânări și se ducea bunica la biserică cu ele.” (Teofil Gârbacea, Moieciu de Sus) Cantitatea de miere produsă era relativ mică, iar principala funcție nu era aceea de consum alimentar, ci medicală, mierea fiind considerată și folosită ca medicament. O altă dimensiune a albinăritului era prelucrarea cerii pentru confecționarea lumânărilor.
Puțini dintre apicultorii din zonă mai cunosc astăzi formele tradiționale ale acestei practici agrare. Unul dintre aceștia este Teofil Gârbacea din Moieciu de Sus, reprezentantul celei de-a 7-a generații de apicultori din neamul său. Are aproape 100 de stupi pe care nu-i deplasează niciodată din zonă. Albinele sunt considerate „reginele zonei”, iar mierea produsă de acestea mai degrabă un produs cu importante proprietăți medicale decât un simplu aliment: „Albinele aici sunt regine, nu sunt stresate ca cele… le-ai dus în floarea soarelui obligat, le-ai dus la tei obligat, le-ai dus la rapiță obligat… Deci aicea ele sunt, cum să zic, răzgâiate, ca să zic așa. Deci ele aleg ce vor ele. Dumneavoastră alegeți aici zona Moieciu…, ele sunt reginele zonei. Începând de primăvara, câteva floricele, câțiva pomi fructiferi, după aia încep florile fructului de pădure. Vă dați seama! Zmeura, afinul, frag, toate fructele, mure, tot…, după care bradul. Bradul este foarte, foarte greu de prins. Ori este prea cald și n-are timp să se culeagă, ori este frig și atuncea e compromis. Deci foarte rar. Ca să știi c-ai pistil… ai băgat două zile, trei zile, miere numai de brad. Cum zicem noi: „Ce, domne, bradul face fruct, face floare?” Orice face floare. Orice floricică are floare, are… se înmulțește. Dacă ați văzut floarea de brad, cum arată, e ca o dudă mică, ca o cireașă mică așa, ca un burețel. […] Aicea este o floare, zburătoarea îi zice. Și aproape de Sf. Dumitru, în octombrie, ele aduc polen și miere de pe această floare care crește în pădure”. (Teofil Gârbacea, Moieciu de Sus)
Tipul de miere specific acestei zone este mierea de brad. Se mai produce și miere de salcâm, dar în cantități mult mai mici, acești arbori fiind puțini în zonă. Activitățile de îngrijire și întreținere a albinelor în stupi se diferențiază de la un apicultor la altul. Sunt unii care păstrează stupii în zona montană locală și alții care deplasează familiile de albine și în alte zone ale țării. Gigi Puțilă din Sohodol obișnuiește să deplaseze anual familiile de albine pe timp de vară: „Vara le duc la Timișul de Jos, în zona aia, mă tot mut până ajung la Curtea de Argeș și pe urmă acasă, cam într-o lună de zile. Și pe urmă mă duc și vara la Dobrogea, la floarea soarelui. Chiar anul ăsta am fost într-o zonă foarte izolată, așa, în sudul Dobrogei, la granița cu Bulgaria. Am fost într-un sat de turci, lângă un sat de turci. Tare fain, așa”. Calendarul apicol de toamnă prevede o serie de activități destinate pregătirii albinelor pentru iernat: „Vreau să vă zic așa: pregătirea de iernare începe în august. Eu nu am concediu în august, cum are toată lumea. Deci luna lui august este cea mai importantă. Se pun bazele iernării, deci lucrările care se fac în august nu le mai poți face în alte…, se restrâng, se stimulează, se tratează. […] Se ajută, cum să zic, în august, trebuie pus puietul care va duce iarna. Albina de iarnă trăiește undeva 3 luni, 4 luni. Mult mai mult decât cea de vară. Și trebuie ca în stupi să intre cât mai multă populație de albine. Ăsta e un secret. Și trebuie ajutată matca ca să… […] Eu prefer să cumpăr matcă, dar tot de la cei care fertilizează natural. Deci nu din laborator. Există și chestia asta, dar nu știu cât sunt de bune acele mătci. […] Sunt aproape gata pregătite de iarnă, ar mai trebui, dacă mai vine timp cald, să mai scot rame care au miere mai puțină, să le descăpăcesc, și mierea respectivă să o duc pe ramele care vor rămâne. Ce se întâmplă? Ele cu cât sunt mai compacte, mai populate și mai restrânse, ele își fac căldură. Și nu sunt pierderi mari. Și consumul e mai mic […] Se strâng în ghem”. (Gigi Puțilă, Sohodol).